• Kvalitetsgaranti
  • Trygg service
  • Snabb leverans
0

Historien om Eichholtz

Under en tid av resande efter inspiration och inköp av antikmöbler i Asien, bestämde sig Theo Eichholtz i samarbete med ledande tillverkare och producenter, för att designa elegant unika produkter för interiörmarknaden. Genom åren har bolaget vuxit till att bli en av världens mest välkända och erfarna grossister av egenproducerade och lyxiga designmöbler, pampiga belysningar och extravaganta accessoarer. Med ursprung i Nederländerna har Eichholtz blivit väl etablerat och vunnit globalt erkännande för sin unika design och högkvalitativa hantverk med inspiration från olika epoker och kulturer som ger alla kollektioner en originell stil och känsla. Kombinationen av Eichholtz designfilosofi där klassisk estetik möter moderna element har kommit att bli Eichholtz signatur look. Under åren har Eichholtz utvecklats till en framstående aktör inom lyxig inredningsdesign, känd för sitt engagemang för hantverk, uppmärksamhet på detaljer och en passion för att skapa föremål som lyfter atmosfären och stilen i hemmet. Med visionen att erbjuda en rad sofistikerade och tidlösa möbler och inredningsdetaljer, levererar företaget idag sina kollektioner till specialiserade återförsäljare och inredningsarkitekter i över 100 länder. Eichholtz har kommit att bli en av de främsta och mest välkända inredningsföretag med möbel- och heminredningskollektioner hyllade för sin elegans, mångsidighet och förmåga att tillgodose ett brett utbud av inredningspreferenser. I allt Eichholtz designar och utvecklar övervägs mänskliga behov av komfort, säkerhet, integritet och estetisk tillfredsställelse noggrant. Oavsett om det gäller bostads- eller kommersiella projekt, från början av en designidé till slutförandet av projektet, tar företaget hänsyn till kunders personliga behov och krav. Eichholtz fortsätter att förnya och utveckla sina kollektioner, vilket gör företaget till ett eftertraktat val för de som söker sofistikerade, distinkta och unika möbler att förbättra sina livsmiljöer med. 

 

Hållbarhetsarbete

För Eichholtz har ESG (Environmental, Social and Governance) varit en priortiet sedan grundaren Theo Eichholtz insåg att konsthantverks kvalitet och tidlöshet mäts i generationers återanvändande. Strategin är inriktad på förbättring inom olika områden såsom arbete under rättvisa förhållanden och ansvarstagande för hållbar utveckling. Det är en finansiell branschstandard som används för att mäta hur hållbart ett företag är. Standarden gör det möjligt att kartlägga och jämföra bolag baserat på hållbarhetskriterier. Eichholtz ser hållbarhetsarbetet som en viktig del inom den egna försörjningskedjan men med mål om att på sikt även kunna påverka hela hem- och inredningsbranschen. Strategin inkluderar sex prioriterade nyckel-områden: 

        Energi och kol
        Anställdas hälsa och säkerhet
        Kontroll av försörjningskedjor och affärsetik
        Rättvisa arbetsmetoder
        Hållbarhet för produkter och förpackningar
        Produktkvalitet och säkerhet

 

Vilka material använder sig Eichholtz av?

 

Eichholtz är kända för sitt engagemang för kvalitet och hantverk och varumärket strävar ständigt efter att utveckla den noggrannhet och precision som är nödvändig för en hållbar tillverkning. Några av de vanligaste materialen som används inkluderar FSC- och EU-certifierat trä, organisk bomull, naturligt läder, återvunna metaller och förpackningslösningar samt energieffektiva produkter såsom LED-lampor, för att ta ansvar och minimera sin påverkan på miljön. Eichholtz arbetar även aktivt med att ge nytt liv åt gamla material och fokuserar på att återanvända materialen genom effektivt återvinningssystem och på så sätt minska mängden avfall och utsläpp av växthusgaser. Eichholtzs hållbarhetsarbete för miljön inkluderar de fyra huvudpunkterna nedan.

 

Hållbara material 

FSC- och EU-certifierat virke används i alla Eichholtz-möbler som bidrar till arbetet i att förhindra avskogning, bevara biologisk mångfald och skydda urfolksrättigheter. Samtidigt har effekterna av produkter mätts sedan 2022 och Eichholtz kommer fortsätta att göra livscykelbedömningar av varumärkets tre topp säljande produkter. Dessutom genomgår alla material en Global Recycle Standard (GRS) för att säkerställa högsta möjliga standard. Certifiering inkluderar granskning av materialkedjan, social och miljömässig hantering samt användningen av kemikalier.

 

Utveckling av hållbara förpackningar

Ett av Eichholtzs många prioriterade projekt har varit att byta ut bubbelplast till miljövänligt pappersmaterial av bivax för att dra ner på plastanvändningen. Ytterligare ändringar av förpackningar till mer hållbara alternativ är igång för mer än 4000 produkter. Detta arbete möjliggörs genom hela förpacknings- och designprocessen med ständig innovation och uppdaterad kunskap.

 

Nettonoll mål

Målet om att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser inom år 2023 vid Eichholtzs huvudkontor är i full gång. Åtgärder för att minska transportutsläpp med leverantörer och partners samt energintensiva uppströmsaktiviteter såsom materialförbrukning, anställdas pendling, affärsresor och produktion av utrustning, har vidtagits. Samtidigt arbetar Eichholtz aktivt med att förkorta leveranskedjan för att minska utsläppen från internationell sjöfart.

 

Energisparande

Eichholtz har infört LED belysning och PV Solel paneler på huvudkontor och lagertak. Dessutom är alla leasing fordon av 50% EV eller hybrid, med sex EV laddpunkter vid huvudkontoret. Alla energiförbrukning består av el och gas som används i kontor och lager. Framtida mål är att  transformera alla belysningsprodukter till LED. 

 

Produktkvalitet och kundtrygghet

 

För Eichholtz är produktkvalitet och kundtrygghet två fokusområden som varumärket aldrig tummar på. Oavsett om Eichholtz inte haft något större produktsäkerhetsproblem de senaste 30 åren, arbetar varumärket efter ett effektivt efterlevnadssystem för att säkerställa produktsäkerhet för användare. För att ytterligare se till kunders behov, värderas kundtillfredsställelse genom mätning av kundnöjdhetspoäng, för en så tydlig kommunikation som möjligt och eventuell förbättringspotential från Eichholtzs sida.

Hantering av klagomål, kvalitetsfrågor och återkallelser är något Eichholtz tar på största allvar. Med ett skarpt öga för kvalitetskontroller, kan mestadels av alla produkter och tillbehör återanvändas och
återvinnas, annars säljs defekta produkter vidare. 
Enligt Eichholtz ger högre kvalitet längre livslängd och långvariga produkter ger i sin tur en lägre miljöpåverkan än engångsartiklar. Därför är produktkvalitet en avgörande faktor för Eichholtz framtida produkttillverkning.